Definitii           Principii           Mecanisme de protectie           Contact

 

 

 

Bune practici

Educatie

Asistenta universitara A.D. īn cadrul catedrei de parodontologie din cadrul Universtitatii de Medicina a sesizat TI-Romania īn legatura cu anumite practici preferentiale din cadrul catedrei unde preda. Astfel, īn fapt a depus la registratura Universitatii cereri prin care solicita scoaterea la concurs a functiei didactice de sef de lucrari si conferentiar universitar, cerere la care nu am primit nici un raspuns. Acest demers si-a avut izvorul in faptul ca desi indeplinea toate conditiile prevazute de Legea nr.128/1997 privind Statutul personalului didactic pentru a participa la un concurs organizat in vederea ocuparii functiei didactice de conferentiar universitar, accesul sau la aceasta functie este blocat prin refuzul repetat al sefului de catedra Domnul profesor universitar H. D. de a propune catre Biroul Consiliului Facultatii scoaterea la concurs a acestei functii didactice. Mai mult, sesizeaza modul in care sunt scoase la concurs posturile didactice, care este pur aleatoriu, depinzand in mare masura de bunavointa sefului de catedra, desi autonomia universitara nu ar trebui īnteleasa in acest fel si nici nu exista vreo prevedere expresa care sa interzica īncurajarea sau promoverea unor rude sau persoane aflate īn realtii patrimoniale sau īn conflict de interes.

Potrivit art. 16. punctul d din Carta Universitatii unul dintre drepturile membrilor comunitatii universitare este si acela de a promova ierarhic, in acord cu prevederile legale si standardele stabilite de Senatul universitar. Mai mult, refritor la statul de functii, potrivit prevederilor art. 84 alin. 4 din Legea nr.128/1997 privind Statutul personalului didactic coroborate cu prevederile art 165 lit. h din Carta Universitatii, exista obligatia sefului de catedra de consultare a membrilor acesteia in vederea intocmirii statelor de functii pentru respectiva catedra si implicit a stabilirii posturilor vacante in vederea propunerii acestora pentru scoatere la concurs. Contrar īnsa, statele de functii sunt intocmite in mod discretionar si partinitor desfiintand abuziv posturile de sefi de lucrari existente in anii universitari precedenti.

A.D. a fost īntrerupta din activitatea didactica la interventia a Prof. Dr. H. D., fiindu-i incalcate drepturile: Art. 97. punctul 1 din Legea nr.128/1997 privind Statutul personalului didactic, Art. 8 punctul g din Carta Universitatii si Legea nr. 48/2002. Mai mult, potrivit art. 5, lit. c), A.D., ca avertizor sesizeaza practici sau tratamente preferentiale ori discriminatorii īn exercitarea atributiilor sefului ierarhic.

Litigii de munca

Evolutia recenta a legislatiei privind sfera si activitatea personalului din cadrul autoritatilor si instiutiilor publice si faptul ca se armonizeaza si se implementeaza legi si regulamente de organizare si functionare a institutiilor publice si constientizarea asupra legii 571/2004 privind privind protectia personalului din autoritatile publice,institutiile publice si din alte unitati care semnaleaza īncalcari ale legii duce la crearea declansariii unor mecanisme de protectie capabile asigurare a integritatii īn viata sectorului public.

Astfel, D.A. a avetizat cu buna-credinta īncalcari ale legii, ale codului deontologic si a altor norme juridice din cadrul institutiei publice – Oficiul Tehnic de Dispozitive Medicale din cadrul Ministerului Sanatatii Publice unde functioneaza īn calitate de inginer diplomat – ingineria si managementul calitatii. Astfel, acesta sesizeaza acte de neintegritate, incompetenta si neglijenta īn serviciu a mamagerului OTDM prin faptul ca la momentul ocuparii postul de manager public nu avea studiile de specialitate minime neceare, acesta avānd studii miniere, īn totala contradictie cu cerintele postului. Fraudarea exemenului pentru ocuparea postului s-a facut prin falsificarea anuntului si erijāndu-se īn fata ministrerului prin semnarea īn calitate de director interimar a propriei numiri pe post. Mai mult, sesizarea trimite la posiblie infractiuni de coruptie si posibile infractiuni īmpotriva intereselor financiare ale Comunitatilor Europene (fondurile INFRAS), practici sau tratamente preferentiale ori discriminatorii īn exercitarea atributiilor de manager, folosirea abuziva a resurselor patrimoniale prin lipsirea din contabilitate a mijloacelor fixe, patrimoniul autoritatii OTDM fiind compus doar din imobile potrivit M.Of. 1256/2004, mijloacele fixe neaparānd stipulate īn Regulament si schimbarea identitatii instiututiei, administrarea frauduloasa a patrimoniului.

Referitor la evaluarile neobiective ale A.N. īn procesul de promovare si retrogradare, managerul L.C. a aplicat sanctiuni succesive, culminānd cu desfacerea contractului de munca, aplicarea tratamentelor discriminatorii prin amenintari, santaj sau chiar violare a corespondentei.

Pe baza celor semnalate TI-Romania a eliberat lui D:A: un certificat de avertizor. Acesta a fost invocat īn instanta pentru a solicita anularea sanctiunilor aplicate. Instanta luānd act de Legea 571/2004, derogatorie de la dreptul comun, si analizānd caza pe fond, a anulat toate cele trei sanctiuui disciplinare, repunād partea īn situatia anterioara.

Politie si administratie publica

Īn anul 2005, TI-Romania a fost sesizata de catre un colectiv al unei instiutii specializate din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor cu privire la conduita directorului general adjunct, care viza modul de gestionare a institutiei si disfunctionalitatile create. Ca umre a demersurilor initiate, personalul semnatar s-a putut prevala de protectia oferita īn temeiul Legii nr. 571/2004, directorul genral adjunct fiind destituit din functie de catre ministrul administratiei si internelor.

 

 

   Despre proiect
   Mecanisme de plangere
   Bune practici
   Legislatie
   Materiale
   Contact

 

Proiect realizat de Transparency International Romania.
Proiect finantat de Comisia Europeana Directoratul General Justitie, Libertate si Securitate

TI Romania